وظایف و اختیارات دیوان عدالت اداری

وظایف و اختیارات دیوان عدالت اداری :
دیوان عدالت اداری در اجرای اصل يكصد و هفتاد و سوم (173) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و بمنظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، ادارات و آيين‌نامه‌هاي دولتي خلاف قانون يا شرع يا خارج از حدود اختيارات مقام تصويب‌كننده، تشکیل و عملا با تصویب قانون دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۶۰ این دیوان به طور رسمی آغاز به کار کرد
(اصل ۱۷۳ قانون اساسی : به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها با آیین‏نامه‏های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام "دیوان عدالت اداری" زیر نظر رییس قوه قضاییه تأسیس می‌گردد. حدود اختيارات و نحوه عمل اين ديوان را قانون تعيين مي‌كند.)بدین معنی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیلاتی مانند دیوان عدالت اداری وجود نداشت و این دیوان از تاسیسات جمهوری اسلامی ایران می باشد
قانون دیوان عدالت اداری و آیین دادرسی آن تاکنون چند بار مورد بازنگری وتغییر قرار گرفته که آخرین اصلاحات آن مربوط به سال ۱۳۹۲ می باشد.
تشکیلات دیوان عدالت اداری : دیوان عدالت اداری از دو بخش تشکیل شده است، یکی شعب قضایی دیوان عدالت اداری که وظیفه رسیدگی به شکایت مردم از تصمیمات دولت، ماموران دولتی و طرز کار نهادها و مراجع دولتی را بر عهده دارند و دوم هیات عمومی دیوان عدالت اداری است که وظیفه رسیدگی به شکایت از آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و مقررات خلاف قانون و صدور آرای وحدت رویه را برعهده دارد.
وظایف و اختیارات دیوان عدالت اداری :
طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب25/3/1392 ،صلاحيت و حدود اختيارات ديوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت های وارده از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرح زیر می باشد :
1-رسیدگی قضایی به بخش نامه ها، تصویب نامه ها، تصمیمات و اقدام واحد های دولتی ونهادهای عمومی، موسسه ها وشرکت های دولتی، سازمان تامین اجتماعی، نهادهای انقلابی وتشکیلات عام المنفعه مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و… تمامی موسسه های وابسته با مراکز دولتی ونهادهای انقلابی وعمومی از جمله شهرداریها.
2-تمامی تصمیم ها واقداماتی که مدیران و ماموران نهادها و واحدهای مذکور در بند قبلی اتخاذ می نمایند، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد.
3-رسیدگی قضایی به شکایت ها و دادخواست ها از تصمیم های قطعی اتخاذ شده در پرونده های کمیسیون حل اختلاف مالیاتی، هیاأت های حل اختلاف کارگروکارفرما، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها، که شاکی مدعی نقض قوانین و مقررات و اشکال شکلی در آنها باشد
4-رسیدگی به شکایت ودادخواست کلیه قضات وافراد مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و تمامی افرادی که از هر حیث مقام لشکری یا کشوری و مستخدم نهادهای مذکور در بند بالا می باشند از حیث وضعیت استخدامی وحقوق ومزایا در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.
حدود صلاحیت و وظایف هیات عمومی دیوان :
1- رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقيقي يا حقوقي از آيين‌نامه‌ها و ساير نظامات و مقررات دولتي و شهرداري‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذكور به علت مغایرت با شرع یا قانون و يا عدم صلاحيت مرجع مربوط يا تجاوز يا سوءاستفاده از اختيارات يا تخلف در اجرای قوانين و مقررات يا خودداري از انجام وظايفي كه موجب تضييع حقوق اشخاص مي‌شود.
2- صدور رأي وحدت رويه در موارد مشابه که آراء متعارض از شعب دیوان صادر شده باشد.
3- صدور رأي ایجاد رويه كه در موضوع واحد، آراء مشابه متعدد از شعب دیوان صادر شده ‌باشد.




ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود
  • قوه قضاییه